donderdag 7 juni 2012

Keramiek oven

Na ons bezoek aan de Keramiekmarkt in Swalmen, hebben we besloten om dan toch maar eens eindelijk een nieuwe oven aan te schaffen. De oven die we nu gebruiken doet het nog wel, maar we moeten hem handmatig schakelen tot een bepaalde temperatuur.
Bij de nieuwe oven hoeft dat niet meer, dus we kunnen nu gaan profiteren van 's nachts stoken. En als het goed is bespaart het ons 1/3 van de stookkosten.
Marcel zal de oude oven gaan ombouwen tot een raku oven. Hij is al van alles aan het bedenken. Hopelijk kunnen we in de zomervakantie gaan experimenteren.
Ik ben bij mijn vriendin Jeannette al af en toe aan het raku stoken en dus ook al aan het uitproberen. Het blijft steeds spannend hoe iets er uit zal komen en hoe de kleuren worden. Dit heeft allemaal te maken met hoe het in het vuur staat, hoe het in de rookton gaat etc etc. Daarbij ben ik gewend om met een grove huis te werken en dat is met het raku stoken niet altijd mooi. Voor het raku stoken kun je het beste je beelden zo glad mogelijk afwerken.
Toch blijf ik mijn oude techniek van het inkleuren van mijn keramiek ook mooi vinden. Het natuurlijke van de kleuren en je blijft de keramiekhuid zo mooi zien. Met een glazuur erover ben je die toch voor een groot deel kwijt.

Maar in die tussentijd moet ik dus nog even wachten, totdat de oven geleverd gaat worden. Spannend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten