donderdag 15 november 2012

Workshop Keramiek inkleuren

Een aantal weken terug heb ik een workshop Keramiek verzorgd.
Tijdens de workshop zijn er erg mooie beelden geboetseerd met grove witte chamotte klei. De foto's hiervan zijn elders in mijn blog te zien. Heel voorzichtig zijn ze toen naar de zolder verhuisd om daar veilig te drogen, waarna ze gebakken konden worden in mijn keramiek oven. Eentje kreeg scheuren tijdens het drogen, dus die heb ik mogen herstellen. Ook dat hoort er bij vind ik, een beetje service van mijn kant. Het is toch ook niet leuk om dan aan diegene te moeten vertellen dat het beeld niet gebakken wordt omdat hij gescheurd is.... Dus eerst leerhard gemaakt zodat er weer mee viel te werken en vervolgens de krimpscheuren repareren. Dat is ook een bijkomstigheid als je met workshops werkt en niet met een aantal lessen achter elkaar, want dan kunnen ze zelf de les er na nog iets veranderen aan het werk. Maar goed toen eenmaal alles weer goed droog was, mocht Marcel de oven gaan stoken. Echt mannenwerk hahahahaha. Wat een genot om een elektrisch gestuurde te hebben en om zeker te weten dat hij ook goed stookt en dat je hem niet steeds handmatig omhoog moet zetten. Marcel had hem langzaam laten opstoken, omdat je toch altijd bang bent dat er iets kapot springt. Als het voor je zelf is is dat natuurlijk niet leuk, maar goed het is je eigen werk. Maar als het voor andere is, die zoveel moeite hebben gedaan om iets moois te boetseren is het jammer als er iets fout zou gaan in de oven. Maar ook dit keer kwam alles er heel uit.
Er was na het boetseren al een nieuwe datum ingepland om alles te komen inkleuren/inpoetsen. Want een wit beeld is ook maar wit. En mijn manier van kleuren vonden ze toch ook wel erg mooi.
 
Er werd gepoetst, geborsteld, gekwast, gepoetst, gewreven, gespoeld.
 
Kortom spelen met kleuren, dieptes en schaduw.
 
De beelden werden steeds mooier, naarmate ze zagen hoe het werd als ze er nog een kleur bijvoegde en weer wat weg poetste. Als laatste ging er een beschermde laag overheen, die de kleuren nog iets meer ophaalde en zie hieronder de resultaten.
Het vogelhuisje zou thuis op vier pinnen in de tuin komen te staan en de vogels kwamen ook op "poten" in de tuin te staan. 



Ooooo, ik liep echt achter met mijn blog. Gelukkig ben ik nu bijna bij, ik zit al een aantal dagen iedere vrije minuut achter mijn computer de foto's uit te zoeken en te bewerken e.d.. Heb er een stijve nek en schouder aan over gehouden en een hoop slaapgebrek. In het vervolg maar weer proberen het meer bij te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten