maandag 25 november 2013

Waarom handgemaakt meer kost

Ik kwam laatst op internet een paar stukjes tegen over de prijs van Handgemaakt. Zeer interessant om dit te lezen, omdat ook ik hier tegen aan loop. Ik krijg ook af en toe de opmerking dat een handgemaakt cadeautje aan de prijs zou zijn. Niet alleen ik heb daar ‘last’ van, ook mijn concullega ’s horen dat heel vaak. Dat vind ik natuurlijk erg jammer, maar ik snap het eerlijk gezegd ook wel. Vandaar deze post.

Kies je voor handgemaakte items, dan kies je voor een uniek product waar iemand veel liefde, tijd en passie in heeft gestoken. Even een schets van wat daarbij komt kijken: je bedenkt een ontwerp, gaat op zoek naar de juiste materialen en gaat het maken. Klinkt heel simpel, maar vergis je niet! Hier zit juist het meeste tijd en geld in. Voor vrijwel alle makers van handgemaakte items geld dat ze deze tijd NIET verrekenen in de prijs. Waarom niet? Dan zouden de items pas echt duur worden. Stel dat je een uurprijs van 65,- zou hanteren… Not done! Wij makers van het handgemaakte nemen dit voor lief, omdat wij het (hoofdzakelijk) uit een passie doen.

Eén ding staat nu al vast: met de hand gemaakte, unieke producten kosten sowieso meer dan industriële massa-artikelen. De industriële productie hanteert eigen, massale maatstaven en valt niet te vergelijken met het ambachtelijke productieproces. Meestal worden de handgemaakte items thuis in een atelier of studio gemaakt, door “echte” mensen. Ook worden veel handgemaakte producten gemaakt van stoffen en materialen die meestal niet via de groothandel kunnen worden ingekocht. De makers hebben daardoor relatief hoge materiaalkosten. Dit betekent ook dat de grondprijs van veel handgemaakte producten automatisch hoger ligt dan het geval is bij massaproductie. Professionele designers hebben bovendien een opleiding gevolgd en een vak geleerd: daarvoor willen ze terecht betaald worden. Maar ook mensen die het creatief bezig zijn “ernaast” doen, investeren veel energie , tijd, en materiaal in hun hobby.


Dit zijn dus allemaal factoren die een rol spelen bij de vraag: Waarom handgemaakt meer kost!
    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten