donderdag 10 januari 2013

Kinder Knutsel Atelier

Vanmiddag het eerste Kinder Knutsel Atelier van dit jaar afgerond. Het was super gezellig en het viel me op dat ze lekker rustig aan het werk waren. Want soms kan het ook wel eens een kippenhokje zijn :-).


De kinderen hebben allemaal een tasje bewerkt met Diam's 3D verf.
Ze mochten vakjes afplakken en die dan vervolgens met alle kleuren naar eigen keuze sponsen. Of ze mochten werken met een sjabloon, die ze zelf leerde maken.
Het duurde voor sommige wel even, voordat ze inspiratie hadden op welke manier ze het tasje wilde gaan versieren.
En dan zie je ze rondkijken in het atelier of ze daar soms een bepaald motief zien om te gebruiken. Zo had ik ooit een kopje van een giraf genaaldvilt en dat werd warempel een voorbeeld.
En dan weten ze wat ze willen gaan maken, maar het zelf tekenen dat is dan weer net te veel voor de meeste. Dus daar komt mijn hand dan bij kijken. Jammer eigenlijk dat ze het zelf niet durven. Dit is natuurlijk ook omdat ze denken dat als ze het zelf doen het niet zo mooi wordt, wat helemaal niet zo is. Maar goed ik vind het ook wel leuk om te doen en zo kan ik ook weer oefenen ☺. Dat is ook altijd mijn antwoord als de kinderen vragen waarom ik zo goed kan tekenen:  heel veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Mijn moeder verteld altijd als ze vroeger op school met de juffrouw sprak, die altijd zei, Monique die hoor je niet die zit lekker in een hoekje rustig te tekenen. Ik heb ook altijd heel veel posters gemaakt voor mijn neefjes en nichtjes met tekeningen van Disney en zo. Nu denk ik wat jammer dat er daar nooit foto's van zijn geknipt. In tegenstelling met vandaag de dag, want dat doe ik dus nu wel heel bewust. Alle mooie creaties vast leggen op foto's. Maar goed weer even terug op de leuke middag met de kinderen.

Sommige kozen er voor om eerst vakjes af te plakken en daarna de vakjes te sponsen met verdunde Diam's. Bij deze techniek komen de "stamptubes" goed van pas. Dit zijn de tubes die bijna op zijn en die dus niet meer zo lekker werken vanuit de tube zelf. We draaien dan de punt er af en "stampen" met het flesje op een bord om de verf er uit te krijgen. Werkt dat ook niet meer, dan draaien we de punt en dop weer op het flesje en knippen het flesje door. Dan kunnen we met een spateltje alle laatste restjes verf er uit halen. Is de verf wat ingedikt dan weten de kinderen al dat ze het met water uit het spuitflesje wat kunnen verdunnen.

Andere hebben geleerd hoe ze dus zelf een sjabloon kunnen maken en die vervolgens gesponst. Ideaal dat Freezer Paper! Eerst teken je een motief op de doffe zijde van het papier, daarna kun je het motief uitknippen. Het binnenste is er dan uit. Dit papier kun je op je stof leggen en strijken, waardoor het waslaagje (glimmende zijde) vasthecht aan de stof. Hierdoor kan er geen verf onder je sjabloon komen. Als je dan klaar bent met sponsen, verwijder je het papier. Als je het papier voorzichtig er af haalt kun je het sjabloon zelfs nog vaker gebruiken.Als je goed naar de foto kijkt kun je zien hoe het werkt.

Daarna hebben ze allemaal nog rechtstreeks vanuit de tube de tasjes verder versierd. De resultaten zijn zo leuk en vrolijk geworden, het was een hele goeie start voor dit nieuwe jaar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten