zondag 30 september 2012

Open Atelier

Tijdens het Open Atelier zijn we met Mixed Media aan de gang gegaan. Mixed Media is een heel ruim begrip op het creatieve gebied. Hieronder lees je de omschrijving van mixed media volgens  Wikipedia: 

Gemengde techniek (Engels: mixed media) is een begrip uit de beeldende kunst, dat refereert aan een kunstinstallatie, bestaande uit meer dan 1 kunstmedium. Het is letterlijk een mix van allerlei media. In de kunst is een medium (meervoud: media) een term om het materiaal en de grondstoffen aan te duiden.
Meestal is een kunstwerk het resultaat van 1 enkel medium, maar soms kunnen verschillende media ook vermengd worden met elkaar, zoals bij mixed media
Mixed media is een kunstvorm die ernaar streeft om verschillende kunstmedia bij elkaar te plaatsen. Bijvoorbeeld: een schilderij dat bestaat uit verf, inkt, touw, krantenpapier, gedroogde bladeren etc etc.

Pffffff een hele mond vol, maar aan het eind van de les kwamen ze tot de conclusie dat je gewoon moest los laten. Weg stappen van je denkwijze en gewoon DURVEN EN DOEN!
Out of the box denken. En als het niet naar je zin is er gewoon weer overheen gaan.
Mijn hele atelier ligt vol met verschillende materialen die te gebruiken zijn voor Mixed Media, dus keuze te over. (Marcel blij want dan komen sommige voorraden ook weer eens op ☺).
Er werd een leesboek nog snel uit de kast geplukt om ook te gebruiken.
Later zagen we dat er in de mixed media soms verborgen dingen kunnen liggen. Zo had Vivian in haar hart (die uit een bladzijde van het boek was gescheurd) verschillende mooie tekstregels staan.
Dus men moet soms echt dieper kijken naar Kunst, we kunnen daardoor hele mooie dingen te zien krijgen met een vele diepere betekenis. Bedoeld en onbedoeld. Want soms gebeurt het dus gewoon zonder dat je er echt naar op zoek gegaan bent.
We hebben deze middag geverfd, gestempeld, gesponst, gesjabloneerd, misters en dabbers gebruikt, verschillende soorten papier gescheurd en verkreukeld, kralen geregen etc etc.  
Super leuk om te doen, maar ook heel spannend. Maar kijk nou toch eens naar de resultaten...

 
Nadat de les bijna was afgelopen, kwamen mijn dochters één voor één thuis en ze steken dan altijd de neus even om de hoek. Toen ze zagen wat er gemaakt was, vroegen ze meteen of ze ook zoiets mochten maken. Ach ja alles lag er toch nog, dus kom maar op, begin maar. En dan merk ik dat ik na zo'n Open Atelier toch even weer moet omschakelen naar mijn kinderen.Want de vraag "en nu en nu" die kan ik dan niet altijd even goed hebben. Foei moeders.............hihihihihi

Maar eenmaal op weg geholpen zijn ze zelfstandig hun weg gegaan, ieder op haar eigen manier. En dat is zo mooi om te zien.
Achteraf gezien hoef ik ze niet altijd alles te vertellen of uit te leggen, want ze weten blijkbaar door alleen maar het zien van iets, hoe ze iets moeten of kunnen uitvoeren. Maar vaak geven ze er ook hun eigen draai aan. Want ik geef mijn meiden echt niet altijd les, ik laat ze het juist vaak zelf ontdekken. En dat gaat ze goed af al zeg ik het zelf als trotse moeder!
 
Als je de foto aanklikt verschijnt deze groter in je scherm en als je goed kijkt dan heeft Danjelle ook een boodschap in haar schilderijtje verwerkt (links bovenin). Zo mooi ook dat zij dat ziet en doet. 
En Annelieke, tja Anne gaat altijd voor de details en tot echt in de puntjes, mijn perfectionist....
 
 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten